Over Martin Butter Martin Butter Klavierinstrumentmaker Clavichord

Huispijporgel naar laat 17de eeuw

orgelfoto7Voor het ontwerp van dit orgel heb ik mij laten inspireren door de late 17e eeuw. Het front is gebaseerd op een aantal zuidelijke rugwerkkassen zoals het rugwerk van het orgel in Cuyk en het rugwerk van het orgel in de Waalse kerk te Amsterdam. De kas is van fijnjarig Slavonisch eiken gemaakt. De afmetingen en verhoudingen zijn volgens de barokke regels geïnspireerd, zoals enkele van de geometrische reeksen, gulden snede en wortel 2. Met dit orgel wilde ik een studieorgel realiseren dat er mooi zou uitzien, met een milde en warme klank.

De afmetingen van de kas zijn:
hoogte: 2450 mm, breedte: 1145 mm, diepte: 525 mm
De balg is als spaanbalg uitgevoerd en ligt in de onderkast. De windmotor is onder de balg geplaatst. Het orgel heeft een gecombineerde lade met aan de voor- en achterzijde een kleppenkast. De lade is uitgevoerd in een piramidale opstelling. Hierbij staan de grootste pijpen op de lade in het midden. De ondertoetsen zijn belegd met buxus. De boventoetsen zijn van ebben.

orgelfoto1 orgelfoto2 orgelfoto3

Dispositie
Onderklavier:
Holfluyt 8’, geheel van eiken De grootste zeven pijpen zijn afgevoerd naar de onderkas
Fluyt 4’, baskant eiken met doorboorde stoppen, diskant flespijpen van orgelmetaal met een hoog loodgehalte
Nasard 3’, baskant van eiken met doorboorde stoppen, diskant conisch van orgelmetaal met een hoog loodgehalte
Cromhorn 8’, bekers van peren en messing kelen
 
Bovenklavier:
Principael 8’, vanaf f klein. Eiken met peren voorzijden
Roerfluyt 8’, groot octaaf gecombineerd met de holfluyt 8’ eiken met doorboorde stoppen
Praestant 4’, C-A van eiken. B-h1 in het front en de rest op de lade
Octaeff 2’, groot octaaf van eiken en de rest van orgelmetaal met een hoog loodgehalte
 
Klavieromvang: C,D-c3
Pedaalomvang: C,D-d1
Pedaalkoppel naar I of II
Tremulant op beide klavieren
Middentoonstemming

orgelfoto5 orgelfoto6

Geluidsopnamen:
1. H. Scheidemann (1596-1663) - Praeambulum in d-moll
2. J.J. Froberger (1616-1667) - Canzona II in g-moll
3. J.J. Froberger (1616-1667) - Toccata V 'Da sonarsi alle Levatione' in d-moll


Return
Vorige: Clavichorden Volgende: Restauratie